Samfälligheten
Brf Backsvalan utgör tillsammans med Brf Lärkan och Brf Hussvalan en samfällighet som gemensamt ansvarar för gemensamma områden, utrymmen och tjänster. Samfälligheten ansvarar till exempel för grönytor, lekplatser och gemensamhteslokal. Det är även samfälligheten som hanterar avtal om värme, vatten, avlopp, sophämtning och fastighetsskötsel.
Samfälligheten leds av en styrelse med medlemmar ur de tre föreningarnarns styrelser. Om du vill komma i kontakt med en representant för Samfälligheten är det enklast att gå via Brf Backsvalans styrelse. Kontaktuppgifter finns här.
Gemensamhetslokalen
Info
Boende i samfälligheten har möjlighet att hyra gemensamhetslokalen som ligger med vacker utsikt över dammen. Vi kan tyvärr inte hyra ut till andra än medlemmar i föreningen på grund av skattetekniska skäl.
I lokalen finns bord, stolar och servis för 30 personer. Här finns även fyra bäddar för övernattning samt toalett och dusch. Två parkeringsplatser finns tillgängliga i direkt anslutning till lokalen. Dessa ingår vid bokning av lokalen.
Boka
Den bokas per dygn från 12.00 på dagen till 12.00 nästkommande dag. Kostnaden står i bokningssystemet och faktureras i efterhand.
Bokning sker på https://bokning.brfbacksvalan.se i webbläsaren eller i appen, Aptus Home (finns där appar finns, se nedan). I appen anger du samma adress som i webbläsaren. Ditt login får du från din förenings styrelse.
Regler för lokalen ska läsas innan bokning och hittas här: https://lokalregler.brfbacksvalan.se.
Om du säljer din bostadsrätt skall både inloggningsuppgifter och taggarna överlåtas till den nya ägaren. Vi uppmanar den nya ägaren att uppdatera inloggningen med sin epostadress, samt att byta lösenordet direkt.
Under bokningstiden är den blåa och gröna taggen aktiv för lokalen. Vid problem kontakta din styrelse.
Avbokning kan göras i bokningssystemet fram till 5 dagar innan bokningen. Efter det måste man skicka ett mail till sin styrelse. Om avbokning sker närmare är fem dagar innan tillträdesdagen skall halva avgiften erläggas. Avbokning inom de två närmsta dygnen faktureras hela beloppet.
Regler och information
Lokalen är godkänd för max 30 personer.
Ljudnivån skall hållas på sådan nivå att de boende i området ej störs.
Vänligen använd toaletten inne i lokalen.
Efter kl 01.00 får lokalen endast användas för övernattning.
Det finns två parkeringsplatser i anslutning till lokalen. P-tillstånd ligger till vänster innanför entrédörren. Det är förbjudet att parkera ytterligare bilar vid lokalen. De bötfälls av parkeringsvakt.
Rökning samt husdjur är förbjudna i lokalen.
All skador som uppkommer i lokalen och på inredningen etc bekostas av hyresgästen.
Marschaller får ej användas så att plattor mm kan skadas av stearin.
Elementen ska inte ändras. Värmepumpen vid köket är den primära värmekällan och kan justeras vid behov. Använd fjärrkontrollen och låt den stanna i hållaren på väggen.
Altandörren skall låsas upp innan gäster kommer då denna är en utrymningsväg. Kod 11 22 33. Glöm ej låsa innan ni lämnar lokalen. Detta görs genom att trycka på lås-symbolen.
Utrymningsvägen får ej blockeras.
Ställ inte upp entrédörren då öppningsmekaniken tar skada.
Felanmäla till samfälligheten på rugen.styrelse@gmail.com. Finns skador innan du använt lokalen, ska du fota och skicka ett mail direkt till samfälligheten.
Städning
Golv skall dammsugas och våttorkas.
Väggar, inredning samt fönster skall avfläckas.
Diskmaskinen skall tömmas och städas ur.
Kyl & Frys skall städas ur. Stäng ej av dem!
Bord och stolar skall ställas ihop.
Marken runt lokalen skall städas från fimpar, snus, glas etc.
Sopsortera skräpet för återvinning. Kom ihåg att inte slänga glas efter kl 20.00 på kvällen, för att undvika störa grannarna med högt glaskrossljud.
Ej städad lokal kommer debiteras med kostnad för utförd städning. Dock minst 500 kr.
Avbokning
Avbokning kan ske i bokningssystemet till 5 dagar innan bokningstillfället. Efter det kontaktar du din styrelse för avbokning.
Om avbokning sker närmare är fem dagar innan tillträdesdagen skall halva avgiften erläggas.
Avbokning inom de två närmsta dygnen faktureras hela beloppet.
Fakturering
Faktura kommer på posten.
Vid försenad hyresbetalning skall hyresgästen erläggas dels ränta enligt räntelagen, dels ersättning för skriftlig betalningspåminnelse enligt lagen om ersättning för inkassokostnader m m. Ersättning för påminnelse utgår med belopp som vid varje tillfälle gäller enligt förordningen om ersättning för inkassokostnader.
Vid eventuella frågor kontakta din hyresvärd/styrelse.
/Styrelsen, Samf. Rügen 6